Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите на този уебсайт. Също така споделяме информация за начина, по който използвате сайта ни, с партньорските си социални медии, рекламните си партньори и партньори за анализ.

Реклами с Google

Харесайте сайта!

Партньори


Фирма Андромеда ООД
НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ДИСТРИБУТОР НА АСТРОНОМИЧЕСКИ ИНСТРУМЕНТИ И АКСЕСОАРИ В БЪЛГАРИЯ!
Издания на Астрономическа асоциация - София:


WWW.ASTRONOM-BG.COM
АСТРО МАГАЗИНЪТ НА БЪЛГАРИЯ
НАБЛЮДЕНИЯ НА ЗВЕЗДИТЕ И СЛЪНЦЕТО

АЛЕКС КОПИ ЦЕНТЪР:

Благотворителност

Реклами с Google

На снимката: ракетата "Антарес" в очакване на утрешния старт. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

10 ноември 2017 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Космическата ракета "Антарес" беше изведена на стартовата площадка на космодрума Уолопс. Ако всичко мине по план, утре в 14:37 ч. българско време ракетата ще изведе в орбита поредния кораб от серията "Сигнус", който сега е кръстен на името на Юджийн Сърнан - последния астронавт, стъпил на повърхността на Луната. Сърнан почина по-рано през тази година и е изключителна чест, че компания Орбитал е назовала кораба си на негово име.

На борда на "Юджийн Сърнан" ще пътуват 3.5 тона полезен товар - храна, облекло, хардуер за "Международната космическа станция", малки спътници от типа CubeSat и уникални научни експерименти - сред които са експеримент за тестване на антибиотичната резистентност в условия на микрогравитация, лазерна комуникационна технология, хибридна слънчева антена за далечни комуникации, експеримент за изучаване на биологичната азотфиксация и др.

Частната компания Орбитал е една от двете компании, които притежават способност да изпращат космически кораби до "Международната космическа станция" с полезен товар. Другата е СпейсЕкс. Но докато СпейсЕкс развива изцяло местна технология, а ракетите на Илон Мъск "Фолкън 9" са екипирани с американски двигатели и на място разработени системи, при Орбитал нещата стоят различен начин. Компанията има опит преди всичко в областта на твърдогоривните ракетни двигатели. За да пести време, усилия и средства, Орбитал възложиха задача на украинското бюро "Южное" да разработи първата степен на ракетата. За двигатели бяха използвани AeroJet AJ26, които представляват модифицирана версия на съветските "НК-33", създадени в края на 60-те и началото на 70-те години за нуждите на съветската лунна програма и ракетата "Н1". Напомням на читателите, че програмата е била спряна след четири аварии на "Н1", а след разпадането на СССР останалите двигатели били изкупени от Aerojet.

Ракетата "Антарес" дебютира успешно през 2013 година. Бяха проведени четири полета, един демонстрационен и три със скачване на кораби "Сигнус" с "Международната космическа станция". През 2014 година обаче по време на петия си полет "Антарес" рухна на стартовата площадка в катастрофална експлозия. Последвалото разследване доказа, че причината за аварията се корени в двигателите на първата степен.

От Орбитал решиха проблема радикално - отърваха се от окончателно дискредитиралите се съветски двигатели и се обърнаха към руското предприятие НПО "Енергомаш", които екипираха ракетата с нови двигатели - "РД-181". Така "Антарес" се превърна във втората ракета в САЩ след "Атлас" с руски ракетни двигатели. Днес Орбитал отиват една стъпка по-далеч - ракетата "Антарес" е собственост на компанията, но де факто само втората степен е разработена от нея - с твърдогоривен двигател Castor. Първата степен е разработвана и досега в Украйна, а двигателите се доставят от Русия. Така двете държави работят за американската космонавтика, независимо от факта, че от 2014 година са във военен конфликт. "Антарес" е любопитен и безпрецедентен пример за аутсорсинг в космическата индустрия.

Истинският въпрос е - имат ли нужда САЩ от тази ракета? СпейсЕкс, които си правят всичко сами, отбелязаха невиждан прогрес за тази година. Те изстреляха 16 ракети "Фолкън 9", повечето от които изведоха комерсиални полезни товари. Само малка част от стартовете бяха за нуждите на НАСА или американските военни. За разлика от СпейсЕкс, ракетите "Антарес" летят рядко. До този момент са осъществени шест полета - пет успешни и един провален. Единственият купувач на "Антарес" с кораби "Сигнус" до този момент е НАСА. "Антарес" все още не е реализирала мисия за някоя частна фирма. Последният полет на ракетата бе през октомври 2016 година т.е. сега тя се завръща в експлоатация след повече от година прекъсване.

Така че утрешният старт е много интересен - ако е успешен, той може да утвърди "Антарес" като надеждна ракета и съответно би могъл да привлече по-голям интерес към нея в космическата индустрия.

Повод за оптимизъм имат твърденията, както от страна на Орбитал, така и от страна НАСА, че до този момент ракета "Антарес" с кораб "Сигнус" е най-евтината опция за изпращането на полезен товар до "Международната космическа станция", като стартовете са по-евтини от тези на кораба на СпейсЕкс "Драгън", както и на совалката "Дрийм Чейсър" (която понастоящем се разработва и още не е летяла на реална космическа мисия).

Повод за песимизъм са ходовете на Орбитал, които, дори и след като полетите на "Антарес" бяха възобновени след аварията през 2014 година, продължават да имат намерение да купуват ракети "Атлас" за "Сигнус". Ако Орбитал предпочитат да не ползват собствената си ракета, ще има ли тя бъдеще?

Очакваме предстоящия старт... и отговори на въпросите.


http://www.space-bg.org/

http://www.cosmos.1.bg/

Дарения

Дарете с Epay.bg:

Дарете с PayPal:

Финансовите дарения, които изпращате, ще служат за осигуряването на безпроблемната работа на уебсайта чрез покриването на разхода за уебхостинга и домейните, както и за подпомагането на инициативи по популяризирането на космонавтиката в България, образователни и научни дейности.

Фантастична книга


ISBN: 978-619-162-488-1
Издателство: Издавам.Ком
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн на 1 септември 2014 година
Закупете хартиеното издание : ТУК
Четете в електронен вариант (безплатно):
ТУК
Оценете в Goodreads
Харесайте във Фейсбук

Туитър

Follow Us On Twitter - Image

Времето

SMS реклама

За да публикувате Вашата реклама изпратете SMS с текст space www.adres-na-saita-vi.com на номер 1851 (цена 1.20 лв. с ДДС)
www.sharebg.eu
probujdane.wordpress.com
Camo
www.astroreflect.com

Космическа колонизация


Е-издание на книгата "Космическа колонизация - неосъществената мечта"
ISBN: 978-954-497-010-9
Издателство: e-Книги
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн на 1 ноември 2010 година
Връзки : ТУК, ТУК (Първо издание)

БГ Топ 100

Реклами с Google

Брояч