Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите на този уебсайт. Също така споделяме информация за начина, по който използвате сайта ни, с партньорските си социални медии, рекламните си партньори и партньори за анализ.

Реклами с Google

Харесайте сайта!

Партньори


Фирма Андромеда ООД
НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ДИСТРИБУТОР НА АСТРОНОМИЧЕСКИ ИНСТРУМЕНТИ И АКСЕСОАРИ В БЪЛГАРИЯ!
Издания на Астрономическа асоциация - София:


WWW.ASTRONOM-BG.COM
АСТРО МАГАЗИНЪТ НА БЪЛГАРИЯ
НАБЛЮДЕНИЯ НА ЗВЕЗДИТЕ И СЛЪНЦЕТО

АЛЕКС КОПИ ЦЕНТЪР:

Благотворителност

Реклами с Google

Днешното изстрелване бе второто, проведено от новия руски космодрум Восточний... и то завърши с провал. Снимка: Роскосмос

28 ноември 2017 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Не ще и дума - днес е тъжен ден за руската космонавтика. След дълги години строителство и усилена реклама днес от новия  космодрум Восточний бе проведено второто изстрелване с руски хидрометеорологичен спътник и още 18 малки спътника, някои от които за нуждите на западни комерсиални фирми. Изстрелването завърши с провал и не беше установен контакт с нито един от тези спътници. Време е да си зададем въпроса: какво е бъдещето на космодрума Восточний?

За да потърсим отговор на този въпрос, ще трябва да се върнем десет години назад във времето. Нека си спомним каква беше обстановката през 2007 година. СпейсЕкс провеждаше полетите на първите си ракети "Фолкън 1" и те завършваха с провал. Илон Мъск беше осмиван в медиите. Русия все още беше лидер в световните спътникови изстрелвания. Не просто лидер - страната беше ненадмината! Статистиката за 2007 година бе следната: от общо 68 орбитални полета цели 26 бяха руски, едва 19 американски и 10 китайски, останалите - на други държави.

Сега сме в края на 2017-та година. От януари досега са проведени 79 полета. Абсолютен лидер е САЩ с 27 изстрелвания, Русия е на второ място с 18, а Китай е на трето - с 14. От американските изстрелвания цели 16 са на СпейсЕкс - т.е. една-единствена фирма догонва Русия. Какво се случи? Защо руснаците така изостанаха?

Нека пак да се върнем през 2007 година, защото тогава не само СпейсЕкс започна да набира скорост. Същата година Владимир Путин подписа директивата за строежа на новия руски космодрум Восточний.

Основната идея за строежа на Восточний беше следната: Русия трябваше да намали зависимостта си от Казахстан, тъй като след разпадането на СССР историческият руски космодрум Байконур остана на казахстанска територия. За строежа на Восточний беше избран Амурският регион в руския Далечен изток, който в началото на новото хилядолетие попадна под силното икономическо влияние на Китай и Япония и поради това Русия се надяваше да премести там индустриалните си центрове. Така можем да заключим, че решението за Восточний беше взето преди всичко от политическа гледна точка, без да е задължително съобразено с икономическите възможности на Русия.

Ето какъв беше първоначалният план за развитието на Восточний:

-до 2010 година: предварителни проучвания

-между 2010 и 2015 година: строителство: пътища, жп линии, електрическа инфраструктура и водоснабдяване, стартови площадки

-2015 г. - първо изстрелване от новия космодрум в безпилотен режим

-2018 г. - първо пилотирано изстрелване на нов руски космически кораб

-2020 г. - преместване на цялата пилотирана програма от Байконур на Восточний.

Восточний трябваше да е нещо повече от обикновен космодрум - той щеше да се превърне в центъра на бързо развиващата се космическа програма на Русия. Оттук трябваше да се изстрелват новите роботизирани и пилотирани мисии до Луната и Марс.

Годината е 2017-та. До този момент са проведени едва две изстрелвания - едното успешно, през 2016 г., с ракета "Союз" и научен спътник "Ломоносов". Другото беше днес, на 28-ми ноември и то завърши с провал. Далеч сме от първоначалните представи за Восточний. Всъщност трябва да признаем, че дори и днешният полет да беше успешен, въпросите и съмненията около космодрума щяха да останат. Какво представлява днес Восточний? Защо изглежда такъв, какъвто е?

Според предварителните проучвания Восточний трябваше да бъде екипиран със стартови площадки за новата пилотирана руска ракета "Рус-М". Тази ракета беше предложена от РКК "Енергия" през 2009 година, но си остана само на чертожната дъска и никога не бе пристъпено към разработването й. През 2011 година новоизбраният ръководител на Роскосмос Владимир Поповкин оповести, че няма нужда да се прави "Рус-М" - възможностите й биха се доближавали до тези на ракетите от семейството на "Ангара", които по това време бяха разработвани в продължение на близо 20 години и времето за първите им полети наближаваше. Така беше взето решението, че в основата на новите руски проекти ще са ракетите "Ангара", като ще бъде създаден специален вариант за пилотирани цели "Ангара-5П" (буквата "П" идва от "пилотиран"). Дотук хубаво, но към тогавашния момент имаше два съществени проблема: единият е, че единствената стартова площадка за "Ангара" се намираше на северния военен космодрум в Русия на име Плесецк, а другият е, че ракетата все още не беше летяла, включително поради отлагания на строежа на стартовата площадка на Плесецк. В крайна сметка два тестови полета бяха проведени през 2014 година. Досега са и единствените.

Към 2012-та година във Восточний вече бяха наляти милиарди рубли, а забавянията бяха налице. Някои от руските министерства описваха космодрума с думата "дългострой" - т.е. необоснован проект в състояние на безкраен строеж.

С избирането на "Ангара" за основна ракета на руската програма излезе наяве важен факт - ако тепърва щеше да се прави стартова площадка за нея на Восточний, нямаше начин да се изпълни политическата заръка за добютен полет през 2015 година. Така през 2012 година от немай къде Поповкин реши първата площадка на Восточний да е за съществуващите ракети "Союз 2" - просто за да може нещо да излети до 2015 година, каквото и да е, само и само да се изпълни заръката на Путин. Има много подробна статия на сайта на Анатолий Зак Russian Space Web относно взимането на решение за площадка за "Союз" (източник), но няма да я преразказвам в подробности. Само ще спомена, че днес, шест десетилетия след полета на първия изкуствен спътник "Спутник 1", Русия развива космонавтика в 21-ви век с 60-годишни ракети от семейството "Семьорка".

Тук трябва да отбележа, че руснаците се справиха доста добре и изпълниха плана само с три-четири месеца закъснение. Е, първият полет от Восточний беше проведен не през 2015 година, а през април 2016 година. Рядко космическите проекти се изпълняват толкова бързо и без съществени отлагания. Адмирации! Но е факт, че засега от Восточний могат да се провеждат единствено полети на руските ракети от семейството "Союз 2", при това само в безпилотен режим. Стартова площадка за "Ангара" ще има едва след няколко години.

Междувременно времената се промениха - настъпи кризата в Украйна, САЩ наложиха санкции на Русия, бюджетът на Роскосмос беше драстично съкратен... и се стигна до поредните промени на плановете. За тях писах на страниците на КОСМОС БГ по-рано през годината - Русия ще се откаже от използването на ракети "Ангара" за пилотирани цели, а новите кораби "Федерация" ще използват ракета "Сункар" (известна още като "Союз 5"). Тази ракета е производна на "Зенит". Стартова площадка за "Ангара" на Восточний ще има, но ще е само за безпилотни мисии. Що се касае до пилотираните полети... ами засега ще се провеждат от Байконур, защото само там има необходимата инфраструктура. Пилотирани полети от Восточний? Ще се мисли за тях едва през втората половина на следващото десетилетие след пристъпването към строежа на свръхтежка ракета - т.е. бихме могли да ги видим чак след 2030 година.

Така Русия дава заден ход за Восточний, който днес си остава космодрум с единствена стартова площадка за ракети "Союз 2".

Струва си да зададем въпроса: какъв е икономическият смисъл от Восточний в настоящия му вид? Говорим за икономическия смисъл, не за политическия. Политическите цели са ясни и бяха упоменати в началото на статията - независимост от Казахстан и развитието на местната индустрия. Какъв е икономическият смисъл, сиреч - каква ще е пазарната полза на Русия от съществуването на Восточний?

Ето каква е обстановката към днешно време: освен на Восточний, стартови площадки за "Союз" има на следните космодруми: на Плесецк (за военни стартове на Русия), на Байконур (за пилотирани стартове), на Куру във Френска Гвиана (които се използват за нуждите на европейската космонавтика). Тук трябва да подчертаем следното: колкото и да говорят руските политици за зависимост от Казахстан и затова, че Байконур е в чужда държава, бъдещето на стария космодрум е оптимистично: той е под аренда чак до 2050 година, тъй че ще сме свидетели на полети от него още дълго време. Байконур няма да си отиде скоро, там се намират стартовите площадки и на други важни за Русия ракети като "Протон", докато всякакви кроежи за нови площадки и нови ракети не напускат чертожните дъски или се осъществяват с десетилетни забавяния.

Не става ясно как Русия ще рекламира Восточний пред западните фирми и защо те биха предпочели да изстрелват от това място - освен ако няма отстъпки в сравнение с полетите от други космодруми. Но това изглежда безсмислено - нещо повече, в случая географското местоположение има значение - товароподемността на ракетите "Союз" от Восточний е много по-малка от тази на същите ракети, но изстрелвани от Куру във Френска Гвиана.

Това не означава, че комерсиални полети няма да има изобщо - през 2018, 2019 и 2020 година ще бъдат проведени изстрелвания за британската компания OneWeb, която ще предоставя интернет услуги. Ще го има и традиционният превоз на малки спътници от типа CubeSat, каквото имаше и при днешния полет.

Междувременно пазарът на изстрелвания се променя - частните компании в САЩ и Западна Европа тепърва ще се развиват. СпейсЕкс вече влезе в разгара си - компанята има зад гърба си десетки успешни изстрелвания и съвсем малко провали. От друга страна ракетите на Русия летят все по-рядко, а провалите зачестяват.

Има ли бъдеще Восточний? Вероятно да - особено ако руското правителство продължи да подкрепя космодрума и има поне скромен комерсиален интерес. Но по всичко изглежда, че това ще е рядко използван космодрум, а Русия ще продължи да изостава от съвременните тенденции. Засега страната върви по пътя на Португалия от времето на Великите географски открития - португалските мореплавания от 15-ти и 16-ти век са били едни от най-престижните в световен мащаб. Въпреки това след столетия Португалия започнала да изостава в тази област. Русия няма да изчезне от космическата сфера и все още би могла да бъде полезна - но ще заема все по-второстепенно място.


http://www.space-bg.org/

http://www.cosmos.1.bg/

 

Дарения

Дарете с Epay.bg:

Дарете с PayPal:

Финансовите дарения, които изпращате, ще служат за осигуряването на безпроблемната работа на уебсайта чрез покриването на разхода за уебхостинга и домейните, както и за подпомагането на инициативи по популяризирането на космонавтиката в България, образователни и научни дейности.

Фантастична книга


ISBN: 978-619-162-488-1
Издателство: Издавам.Ком
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн на 1 септември 2014 година
Закупете хартиеното издание : ТУК
Четете в електронен вариант (безплатно):
ТУК
Оценете в Goodreads
Харесайте във Фейсбук

Туитър

Follow Us On Twitter - Image

Времето

SMS реклама

За да публикувате Вашата реклама изпратете SMS с текст space www.adres-na-saita-vi.com на номер 1851 (цена 1.20 лв. с ДДС)
www.sharebg.eu
probujdane.wordpress.com
Camo
www.astroreflect.com

Космическа колонизация


Е-издание на книгата "Космическа колонизация - неосъществената мечта"
ISBN: 978-954-497-010-9
Издателство: e-Книги
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн на 1 ноември 2010 година
Връзки : ТУК, ТУК (Първо издание)

БГ Топ 100

Реклами с Google

Брояч