Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите на този уебсайт. Също така споделяме информация за начина, по който използвате сайта ни, с партньорските си социални медии, рекламните си партньори и партньори за анализ.

Реклами с Google

Харесайте сайта!

Партньори


Фирма Андромеда ООД
НАЙ-ГОЛЕМИЯТ ДИСТРИБУТОР
НА АСТРОНОМИЧЕСКИ ИНСТРУМЕНТИ И АКСЕСОАРИ В БЪЛГАРИЯ!
Издания на Астрономическа асоциация - София:


WWW.ASTRONOM-BG.COM
АСТРО МАГАЗИНЪТ
НА БЪЛГАРИЯ
НАБЛЮДЕНИЯ НА ЗВЕЗДИТЕ И СЛЪНЦЕТО

АЛЕКС КОПИ ЦЕНТЪР:

Благотворителност

Реклами с Google

 

Снимка от статичното запалване на 24-ти януари. Photo credit : SpaceX/Elon Musk

4 февруари 2018 г. 15:42 ч.

Светослав Александров. Тези дни погледите на повечето космически ентусиасти са приковани към предстоящия полет на свръхтежката ракета "Фолкън Хеви". Стартовият прозорец се открива на 6-ти февруари, а ако всичко е наред, "Фолкън Хеви" може да полети още на този ден между 20:30 и 23:00 ч. българско време. 

Има основание "Фолкън Хеви" да предизвиква такъв голям интерес. Това е първата от типа на свръхтежките ракети, създадена след десетилетно прекъсване. В миналото е имало само две такива ракети, летяли успешно - американската ракета "Сатурн 5", извеждала към Луната пилотираните кораби "Аполо", и съветската "Енергия", извеждала военен товар и совалката "Буран". Освен тях е съществувала и съветската ракета "Н1", създадена в края на 60-те и 70-те години, но тя е имала само четири полета, като всичките са завършили с авария и нито един не е бил успешен. 

И така, какво знаем за предстоящия полет на "Фолкън Хеви"?

Първо - това е тестов полет. Шансът да приключи с провал е много голям. Повечето от първите полети на новосъздадените ракети завършват с аварии. Такъв беше случаят с миналогодишния дебют на "Електрон", с японската малка ракета "SS-520-5", първите два полета на "Ариана 5", първите два полета на американската "Атлас" от 60-те години. Даже първите три полета на малката ракета "Фолкън 1" на СпейсЕкс завършват катастрофално. Така че, какво би означавало, ако дебютният полет на "Фолкън Хеви" завърши с провал? 

Нищо няма да означава. Разбира се, това няма да попречи на цинично настроените хора да раздухват по форумите и в социалните мрежи колко зле е Илон Мъск. Тези не особено добронамерени лица ще протриват ръце пред видеострийма и ще точат лиги в очакване на фойерверките. Неизбежно е. Но факт е, че при дебютните изстрелвания на ракети няма как да се предвидят всички възможности за провал. Независимо колко много компютърни симулации са направени, колко много наземни изпитания е имало, някои вероятности няма как да бъдат установени, докато няма полетно изпитание. Точно това е смисълът от следващото изстрелване на "Хеви" - да се съберат данни, да се натрупат числа. На базата на тези данни и числа инженерите ще направят нужните модификации за следващите полети на "Хеви", а ако се налага - сериозен редизайн на степените и двигателите. В този смисъл, независимо дали "Фолкън Хеви" ще аварира или ще лети успешно от начало до край, няма особено значение. Спомнете си за ранните провали на кацащите степени на "Фолкън 9". В началото степените непрекъснато се разбиваха, експлодираха или пробиваха дупки в плаващата океанска платформа. Това продължи известно време и едва след като технологията узря и беше придобит опит, успехите при кацанията последваха едно след друго. 

Второ - понеже това е високорисков първи полет, на борда на ракетата няма да пътува скъпоструващ полезен товар. Като практика в аерокосмическата индустрия, при дебютите на ракети се използват симулатори и макети, а не функционални спътници и космически кораби. Така беше при полета на "Електрон" миналата година, при дебютния полет на "Фолкън 9" през 2010 година, дори при първите два полета на руски ракети "Ангара" през 2014 година. 

В случая с "Фолкън Хеви" Илон Мъск е решил, че при дебюта няма да лети обикновен симулатор - а вместо него ще се използва стара кола "Тесла Роудстър". 

По някаква причина този факт много силно дразни някои хора. Макар че съм съгласен, че можеше да се изпратят няколко CubeSat-а и има известни пропуснати ползи, това е извън традиционната практика в космонавтиката, при която се използват макети и симулатори. Ясно е, че "Тесла Роудстър" е сложена на първо място като симулатор, но също така и с цел реклама. 

Така полетът й не се отличава много от полета на пилешкия сандвич на KFC миналата година, за който бях писал на КОСМОС БГ. Да, комерсиализацията на космическото пространство тече с пълна сила. Космосът се превръща в последната граница за капитализма. Вече не Голямата наука, нито Големите военни са тези, които организират и координират космическите проекти. Големият бизнес го прави. Когато чуем думичката "космос", в съзнанието ни автоматично изникват образи на смели астронавти, които си рискуват живота, или пък образи на любопитни учени, които бърникат с приборите си из чуждоземните скали. Тази представа е култивирана най-вече от научната фантастика, много голяма част от която е създадена в Източния блок. Днес обаче не толкова чистосърдечните изследователи, които искат да удовлетворят изследователския си гъдел, теглят конците. Правят го предприемачите, чиято основна цел е печалба. Основната цел на всяка една частна компания, включително и на СпейсЕкс, е да печели пари. Да, изследователите, както и ентусиастите, се интересуват от възможностите на новосъздадените ракети и новите космически кораби, но техните желания са поставени едва на второ място след печалбата. 

Някои космически експерти съветват да не обръщаме толкова внимание на "Тесла Роудстър", а на самата ракета, както и на характеристиките на нейния полет - отвъд околоземна орбита, към Марс. Има защо да се вслушаме в този съвет. Първо, не е имало досега частна компания, която самостоятелно и със свой собствени средства и пособия да изстреля обект отвъд околоземна орбита. Второ, ракетата си е на СпейсЕкс и те решават какво да правят с нея. Данокъплатците, макар и да са спомогнали за финансирането на "Фолкън 9" и кораба "Драгън", не са платили за свръхтежката "Фолкън Хеви" дори един цент. СпейсЕкс сами със собствени усилия са създали "Хеви", а за да си помогнат и да им е по-изгодно, двата странични ускорителя на ракетата представляват върнати степени от други мисии.

Трето, американското правителство, НАСА и бюрократичните агенции се провалиха с гръм и трясък в инициативата да създадат работеща космическа система след края на космическите совалки. Станахме свидетели на смени на различни президенти. Един налагаше една програма, друг-друга. По едни ракети се работеше, след това се решаваше, че тези ракети не вършат работа и работата по тях приключваше без време. Смело начертани планове потъваха в кошчетата за боклук. Човек не полетя нито до Луната, нито до астероид, нито до Марс. Нещо повече - след пенсионирането на космическите совалки, американски астронавти не са политали даже до суборбиталното пространство, а околоземната орбита изглежда непостижима. 

На фона на цялата тази бъркотия, във възможно най-тежкия момент за американската космонавтика, се появи Илон Мъск. Той представи плана за "Фолкън Хеви" през 2011 година, една от най-тъжните за американската космонавтика. През тази година совалките бяха пенсионирани, а американските астронавти бяха принудени да летят на руски кораби "Союз". Мъск обеща, че ракетата "Фолкън Хеви" ще лети още през 2012 или 2013 година и че полетите отвъд околоземна орбита ще станат реалност. 

"Фолкън Хеви" най-накрая беше изведена на стартовата площадка през декември 2017 година - четири-пет години по-късно от първоначално предвиденото време.  Впоследствие Мъск призна, че създаването на ракетата се е оказало много сложна задача - не такава, каквато е изглеждала в началото. 

"Фолкън Хеви", най-грубо казано, е съчетание от три ядра на ракети "Фолкън 9". "На пръв поглед изглежда супер лесно", каза Мъск на пресконференция миналото лято. "Просто добавяш първите две степени към два странични ускорителя. Колко трудно може да е това? Само че тогава всичко се променя. Натоварванията се променят, аеродинамиката тотално се променя, вибрациите се утрояват заедно с акустиката, нарушава се квалификационното ниво на целия хардуер, налага се нов дизайн на рамката на централното ядро, на системите за отделяне". 

Днешният вариант на "Фолкън Хеви" е по-различен от първоначално начертания. В началото Мъск иска страничните ускорители да презареждат централното ядро с гориво, докато ракетата излита нагоре. Когато страничните ускорители се отделят, централното остава с пълен резервоар и така ракетата има по-голяма товароподемност. Това се оказва много сложна задача и СпейсЕкс се отказват от реализирането й. Но дори и в настоящия вариант "Фолкън Хеви" е сложна ракета - общо на първата степен има 27 двигателя. Всички те трябва да се запалят и да работят съвместно. Някои ентусиасти се страхуват, че зад "Фолкън Хеви" наднича призрака на съветската ракета "Н1", с която съветските власти планирали да пратят космонавт до Луната. "Н1" е била екипирана с общо 30 двигателя. Всички четири аварии при нея са се случили още на ниво първа степен, без изобщо да се стигне до отделянето на втората степен. 

Но сравняването на "Фолкън Хеви" с "Н1" е крайно неточно. Днес можем да вярваме с пълно основание, че СпейсЕкс няма да върви по пътя на СССР.

Първо, съветските инженери никога не са провеждали статични тестови запалвания на цялата първа степен на "Н1" с помощта на тест стенд и това им е послужило като горчив урок. Ракетата  "Н1" е имала доста проблеми с надеждността на двигателите и със системата, която ги е захранвала с гориво. Но се счита, че ако "Н1" е имала правилно проведена тестова програма, много от проблемите са щели да бъдат коригирани и отстранени своевременно. За сравнение степента S-1C-5 на американската ракета "Сатурн 5" е била тествана на стенд през август 1967 година със запалване на всички двигатели, преди да се даде ход на тестовите полети на "Аполо". Ракетата "Фолкън Хеви" също мина през статично запалване на всички двигатели в края на януари 2018-та, при това на самата стартова площадка. 

Второ, Илон Мъск е предприел някои стъпки, за да се подсигури срещу аварии от типа на "Н1". Например, при втория полет на "Н1" възникнали експлозии на турбопомпите поради попаднали отломки в тях. Илон Мъск е бил много притеснен от този сценарий и е екипирал двигателите "Мерлин" с горивни филтри. Освен това двигателите биха могли да работят успешно дори ако в турбопомпите им попаднат някои малки отломки.

Но както казах, първият полет на "Фолкън Хеви" може да завърши с авария по съвсем тривиални причини, които обричат дебютните полети на всички нови ракети в днешно време. Днес компютърните симулации са много по-качествени от тези, правени през 60-те и 70-те години на миналия век. Някои неща обаче няма как да се тестват. Отново повтарям, евентуална авария на "Фолкън Хеви" този месец няма да е фатална. Затова съществуват изпитателните полети - за да могат да се запълнят всички пропуски. 

Единственият тип авария, която ще е притеснителен, би бил ако "Фолкън Хеви" падне или експлодира в близост до самата стартова площадка. Това ще наложи скъпоструващи ремонти, които могат да отложат първите пилотирани мисии на "Драгън" за след 2019 година.  

В случай обаче че "Фолкън Хеви" успее, по хелиоцентрична траектория, на път към Марс, ще се отправи колата "Тесла Роудстър". Ако се случи, празненството ще е голямо!

Планират се и кацания на всичките три ускорителя на първата степен. Страничните ще се върнат върху зоната за кацане на Кейп Канаверал, а централният  - върху плаваща платформа в океана.


http://www.space-bg.org/

http://www.cosmos.1.bg/

 

Дарения

Дарете с Epay.bg:

Дарете с PayPal:

Финансовите дарения, които изпращате, ще служат за осигуряването на безпроблемната работа на уебсайта чрез
покриването на разхода за уебхостинга и домейните,
както и за подпомагането на инициативи по популяризирането
на космонавтиката в България, образователни и научни дейности.

Фантастична книга


ISBN: 978-619-162-488-1
Издателство: Издавам.Ком
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн
на 1 септември 2014 година
Закупете хартиеното издание : ТУК
Четете в електронен вариант (безплатно):
ТУК
Оценете в Goodreads
Харесайте във Фейсбук

Туитър

Follow Us On Twitter - Image

Времето

SMS реклама

За да публикувате Вашата реклама изпратете SMS с текст space www.adres-na-saita-vi.com на номер 1851 (цена 1.20 лв. с ДДС)
www.sharebg.eu
www.astroreflect.com
www.space-bg.org
www.sharebg.eu
probujdane.wordpress.com
Camo
www.astroreflect.com

Космическа колонизация


Е-издание на книгата "Космическа колонизация - неосъществената мечта"
ISBN: 978-954-497-010-9
Издателство: e-Книги
Автор: Светослав Александров
Публикувана он-лайн на 1 ноември 2010 година
Връзки: ТУК, ТУК (Първо издание)

БГ Топ 100

Реклами с Google