Ще полетят ли изобщо корабите "Драгън 2" и "Старлайнър" през 2018 година... било то в безпилотен или пилотиран режим? Image credit : NASA
15 април 2018 г. 12:00 ч.
Светослав Александров. Задават се доста неясни времена за американската пилотирана космонавтика. НАСА скоро трябва да започне да изпраща астронавти към "Международната космическа станция" с построени в САЩ космически кораби. За тази цел са натоварени две фирми - Боинг и СпейсЕкс. По официални данни и двете фирми трябва да осъществят пилотирани космически полети до края на 2018-та - Боинг през ноември, а СпейсЕкс - през декември. Това поне са официалните дати.
Неофициално знаем много добре от различни източници в ракетно-космическия отрасъл, че най-вероятно нито една от двете компании няма да е готова за пилотирани мисии през 2018-та година и е почти сигурно че както стартът на боинговия пилотиран "Старлайнър", така и този на мъсковия "Драгън 2" ще бъдат отложени за 2019 година. Забележете - отминало е първото тримесечие на 2018-та година, сега сме средата на април, а Боинг и СпейсЕкс все още не са провели задължителните две безпилотни мисии на корабите. Преди да се отправят хора на тях, "Старлайнър" първо трябва да излети с кулата си за аварийно спасяване от наземна площадка, след което през август трябва да лети с ракета "Атлас 5" до станцията в роботизиран режим. За "Драгън 2" предстои първо роботизиран полет до МКС в края на август, след което трябва да бъде проведен нов тест на кулата за аварийно спасяване по време на друг роботизиран полет. Едва след като роботизираните мисии на "Старлайнър" и "Драгън 2" приключат, НАСА ще се осмели да изпрати хора в космоса с тях. Първоначално астронавти трябва да излетят на кратки двуседмични мисии и ако тези пилотирани полети са успешни, корабите ще навлязат официално в експлоатация.
Всякакви допълнителни отлагания обаче са възможни и съвсем не е задължително те да са по вина на Боинг или СпейсЕкс - през януари подчертах, че основният затормозяващ фактор е самата НАСА и че нейната бюрократична култура спъва прогреса на частниците [1]. Но ако частните компании не се справят в срок, този път нещата са сериозни - подчертах също така [2], че сега агенцията няма да може да разчита на руските кораби "Союз". Късно е да се правят нови поръчки. За строежа на нов пилотиран кораб "Союз" са нужни три години - т.е. ако се подаде сега заявка, корабите ще са готови чак през 2021 година.
Така че възможностите са само две - или някоя от двете компании (Боинг или СпейсЕкс) ще трябва да придобие готовност да превозва астронавти най-късно през 2019 година, или НАСА остава без възможност да изпраща хора на "Международната космическа станция".
Агенцията оповести още преди няколко седмици, че ще се обмислят евентуални алтернативи за справянето с тази дилема и ето до каква възможност се стигна - след провеждането роботизираната мисия на Боинг (засега планирана през август 2018-та), пилотираната мисия може да бъде променена - вместо да продължи две седмици, както беше предвидено преди, тя ще бъде увеличена на шестмесечна и екипажът може да бъде увеличен от двама на трима души [3]. Като допълнение се обмисля роботизираните полети на "Драгън 2" и "Старлайнър" да включват и доставката на полезен товар.
Така тестовата мисия на "Старлайнър" направо изчезва и тя се превръща в оперативна мисия (а съответно е много вероятно нейното провеждане да бъде изпълнено чак през 2019 година).
Сега само очакваме да видим кога ще е следващата актуализация на полетните дати и дали НАСА ще се възползва от тази възможност.